Přítelkyně a přátelé,

     (1) Nejprve bych rád aspoň na dálku vyjádřil upřímný dík zdravotní službě provincie Chu-pej (a zejména její metropole Wu-chan), neboť právě tito pracovníci svými výkony zásadně přispěli ke způsobu, jakým se vaše/naše/moje maturita bude odehrávat a o němž budete ještě po létech vyprávět svým dětem a vnukům.  

     (2) O blahodárném účinku zrušení slohových prací jsem se již vyjádřil, takže se nebudu opakovat.

     (3) Nepochopil jsem z mediálních zpráv (a jiné zdroje v této věci nemám), zda testy budou (jako vždy) centrálně hodnoceny (přání maturitních jestřábů), nebo zda se budou hodnotit na škole (někdejší idea ministra Plagy). V zásadě je to šumafuk, protože představa, že vaše výtvory bude někdo opravovat modrou tužkou, je z říše hodně blbé SF.

     (4) Další deziluzivní fakt: Ještě před pár dny se v médiích tvrdilo, že letošní maturity budou dávačka: ale vzhledem k tomu, jak se posunuly termíny (vaše ústní zkoušky začnou 15. – sic! – června) hodnotitelé a já taky budou toho náhledu, že ztížené kovidpodmínky se vám refundují prodlouženým termínem, takže nula od nuly pojde a budeme na vás nahlížet stejně jako na vaše předchůdce.

    5 Pronikavě jsou důležité testy (z ČJ již 2. 6.). Uvědomte si, že výsledná známka bude průměrem procentového zisku z obou částí zkoušky, testové i ústní. Bohužel stávající podoba zkoušky vede k tomu (a máloco jí vyčítám tolik jako tohle), že pokud v testu selžete = známka 3 a hůř), tak se sice budete muset dál šrotit na ústní zkoušku, ale už s vědomím, že i kdybyste tam podali výkon na úrovní státnice, nebude vám to k ničemu; takových studentů máme pár každý rok a věřte mi, že je to smutné. Vaším cílem MUSÍ být test aspoň za dvě (úspěšnost 74 % a víc). Pak půjdete k ústní zkoušce s úsměvem na rtech a s vědomím, že i když se vám něco málo nepovede, předchozí skóre z testu vás podrží.

     6. Už asi 2 nebo 3 týdny se MS slovech (v indexu) objevuje vždy nějaký test i s řešením. Počítám s tím, že tyhle testy si pravidelně samostatně řešíte (bez enerdžidrinku v ruce a bez sluchátek v uchu) a pak kontrolujete.  Pokud jste na to ještě ani nehrábli (to ale fakt není možné), pak všechny minulé testy z kovid-éry najdete zde. Pokud vám to bylo málo, tak jste si jistě přidali testy pod Godzillou, ale to se asi týká jen těch největších studijních bijců – aha, teď koukám, že tam zrovna nejsou, takže je tam vracím).  

     7. Mým hlavním cílem je dotvořit jednoduchý soubor textů, které by – pokud jste byli během čtyř let výuky aspoň trochu duchem přítomni – pokryly vše potřebné.

Takže:

     (a) tady je jazyk (ještě přidám skladbu a slovotvorbu, ale to je jen krátké);

     (b) tady je literatura, přičemž (i) celý text, jak byl uveřejněn už někdy v únoru, obsahuje základní požadavky na test (na úlohy typu Rád poslouchám strýcovo vyprávění; je to hotový pábitel. Na tvorbu kterého spisovatele úryvek odkazuje? (a) Karel Čapek, (b) Bohumil Hrabal, (c) Ludvík Vaculík, (d) Vladislav Vančura: bééé je správně). Po zralé úvaze jsem se rozhodl tento soubor rozšířit o ty biografické údaje, které byste měli znát u ústní zkoušky;

     (-c-) tady jsou seznamy vaší četby a neprodleně tam přenesu odkazy na prclisty, abyste to nemuseli tahat ze socsítě (+ dotvořím to málo, co zbývá).

     8. Dohromady by to mělo být 120 – 150 stran, které si příští 4 týdny budete hýčkat jako skautský deník či vzpomínky na své dospívání a budete to umět nahoru-dolů, zleva-doprava (proto tam není nic tučně – důležité/tučné je všechno).

     9. V týdnu od 11. května budu v práci a ve třídě, jak určeno. Ve zbývající době časového rozmezí 8:30 – 14 h budu v knihovně; lze zajít a poklábosit.

     10. Začneme testem nanečisto + další podle potřeby a vašeho zájmu.

 

     Těším se. TM